Nasza szkoła uczestniczy w programie „Aktywna tablica” . W roku 2023 w ramach rządowego programu „Aktywna tablica” na lata 2020-2024 otrzymaliśmy dofinansowanie na zakup pomocy dydaktycznych w kwocie 35000,00 zł( całkowita wartość programu to 43 750,00 zł).
Jest to program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Głównym celem programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami, oraz podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.
Cel główny Programu będzie realizowany przez cele szczegółowe:
- rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w szczególności w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się;
- kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów, w tym umiejętności pracy zespołowej;
- rozwój postaw kreatywności, przedsiębiorczości uczniów i nauczycieli;
- wspieranie innowacyjnych metod pracy;
- wykorzystanie w praktyce szkolnej zastosowań w różnych konfiguracjach pomocy dydaktycznych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK.
W ramach programu „Aktywna tablica” skierowanego do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zostały zakupione pomoce dydaktyczne, specjalistyczne oprogramowanie oraz narzędzia do terapii.
Międzyszkolna sieć współpracy nauczycieli
Powstał także w naszej szkole nauczycielski zespół samokształceniowy, wyznaczony został e-koordynator działań w zakresie stosowania TIK w szkole, a na poziomie międzyszkolnym e-koordynatorzy współpracują ze sobą w ramach międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu ze szkół:
- Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Młodojewie.
- Zespół Szkolno-Przedszkolny w Cieninie Zabornym,
- Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów w Drążnej,
- Szkoła Podstawowa im. Józefa Janika w Koszutach,
- Szkoła Podstawowa im. Ireny Kosmowskiej w Kotuni,
Głównym celem powołania międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli jest wymiana informacji i dzielenie się dobrymi praktykami w zakresie wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych i związanych z nią nowoczesnych pomocy dydaktycznych na zajęciach w nauczaniu, w celu podniesienia jakości pracy i zwiększenia efektywności procesu nauczania we wszystkich tych placówkach.
E-koordynatorzy realizując założenia programu, dzielą się swoimi spostrzeżeniami oraz wiedzą podczas spotkań i konsultacji prowadzonych w ramach tej sieci. Dzielą się własnymi doświadczeniami, scenariuszami zajęć z wykorzystaniem TIK oraz pomysłami dobrej praktyki. Sieć ma pomóc nam w szczególności w takich obszarach jak:
- Wymiana informacji oraz dzielenie się dobrymi praktykami w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnej.
- Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych na zajęciach lekcyjnych w celu podniesienia jakości pracy szkoły.
- Zwiększanie kompetencji nauczycieli oraz przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym.
- Kształcenie umiejętności umożliwiających korzystanie z nowoczesnych urządzeń.
Szkolenia w ramach realizacji programu
- Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji.
Harmonogram działań w programie „AKTYWNA TABLICA”
Szkoła Podstawowa im. Ireny Kosmowskiej w Kotuni
Lp. | Działanie | Termin | Odpowiedzialni |
1. | Powołanie zespołu i wyznaczenie koordynatora programu
|
XI 2023 | Dyrektor |
1. | Ustalenie zasad pracy i opracowanie planu pracy | XI 2023 | Koordynator zespołu |
2. | Stworzenie zakładki na stornie internetowej szkoły i zamieszczanie informacji o realizacji programu | XI 2023 | Administrator strony |
3. | Szkolenia Rady Pedagogicznej | Na bieżąco | Dyrektor |
4. | Lekcje otwarta dla nauczycieli w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy, z wykorzystaniem TIK w nauczaniu | Cały rok | Nauczyciele |
5. | Wykorzystanie zakupionych pomocy dydaktycznych w klasach 1 – 3 na lekcjach edukacji wczesnoszkolnej | Na bieżąco | Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej |
6. | Wykorzystanie zakupionych pomocy dydaktycznych w nauczaniu przedmiotowym w klasach 4 – 8 | Na bieżąco | Nauczyciele przedmiotów w klasach 4 – 8 |
7. | Wykorzystanie pomocy dydaktycznych z programu Aktywna tablica na zajęciach rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych wyrównawczo-dydaktycznych i emocjonalno-społecznych | Na bieżąco | Nauczyciele rewalidacji, terapii pedagogicznej, logopeda, pedagog, psycholog |
8. | Zamieszczanie scenariuszy zajęć na stronie internetowej szkoły | Na bieżąco | Koordynator Administrator strony |
11. | Ewaluacja realizacji zaplanowanych działań | VI 2024 r. | Koordynator zespołu |
Scenariusze zajęć
1. Czym jest uzależnienie-przyroda
2. Kto buduje dom o doradztwo zawodowe
3. Edukacja _matematyczna – klasa 3
4. Edukacja_przyrodnicza i polonistyczna -_klasa 3
6. edukacja wczesnoszkolna – W krainie Królowej Śniegu
7. edukacja wczesnoszkolna – Ważne wynalazki język polski – Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa
8. Matematyka 6_Liczby dodatnie i liczby ujemne
9. mTalent – scenariusz zajęć rewalidacyjnych(1) muzyka – Rozpoznawanie i kompozycja utworów muzycznych plastyka –
10. Uchwycić chwilę. Pasja, wrażenie, refleksja _Widok przez promienie słońca, Noc z tańczącymi gwiazdami
11. Scenariusz zajęć aktywna tablica2
12. Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych-kl-III
13. SCENARIUSZ ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH DLA DZIECI Z KLAS I
15. Zajęcia logopedyczne – Głoski [ž] w wyrazach i zestawieniach wyrazowych.
16. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne –
17. Zajęcia rozwijające z programowania – Supersprzątacz
18. Zajęcia-dydaktyczno-wyrównawcze-kl-IV (1)
19. Zajęcia-dydaktyczno-wyrównawcze-kl-IV
Propozycje materiałów samokształceniowych:
„Sieci współpracy i samokształcenia jako nowa forma doskonalenia nauczycieli w pracy z nowymi technologiami” dostępne pod adresem:
https://www.ore.edu.pl/images/files/POWER/zarzadzanie_oswiata/materialy_pomocnicze/Etap_Sieci_wspolpracy_i_samoksztalcenia.pdf
Przykłady dobrych praktyk – przykłady stron internetowych możliwych do wykorzystania na lekcjach w ramach programu „Aktywna tablica”:
http://www.scholaris.pl/ – portal wiedzy dla nauczycieli
https://www.mozaweb.com/pl/ – materiały w 3d
https://www.edukator.pl/ – rozbudowany portal z materiałami na tablicę i do tworzenia własnych lekcji
https://graphoverflow.com/graphs/3d-periodic-table.html – układ okresowy pierwiastków w 3d
https://www.edunews.pl/ – portal o nowoczesnej edukacji
https://www.youtube.com/user/terazedukacja/featured – kanał o nowoczesnej edukacji
https://artsandculture.google.com/?hl=pl – projekt Google World Wonders
http://www.logofigle.pl – nowoczesna logopedia i terapia
https://learningapps.org/ – lekcje na tablicę interaktywną
https://artsandculture.google.com/asset/the-white-house/jQGRSIlnzvE8_w?hl=pl – Zobacz siedzibę prezydenta Stanów Zjednoczonych i wiele innych miejsc
https://www.solarsystemscope.com/ – Interaktywny układ słoneczny
https://solarsystem.nasa.gov/planets/overview/ – materiały na lekcję astronomii
http://www.superbelfrzy.edu.pl/ – blog poświęcony niezależnej publicystyce oświatowej
http://free4edu.info/ – bezpłatne programy i pomoce dydaktyczne dla szkoły
https://www.sumopaint.com/home/ – program do rysowania (ENG)
http://www.educational-freeware.com/ – bezpłatne, edukacyjne oprogramowania oraz aplikacje on-line (ENG)
https://phet.colorado.edu/ – interaktywne symulacje (ENG, DE, FR, IT, ES)
http://www.domowyprzedszkolak.pl/cat/gry-3 – dla dzieci w wieku przedszkolnym
https://www.scenariuszelekcji.edu.pl – scenariusze lekcji – szkoła podstawowa
https://kiddoland.pl/ – dla uczniów klas 1-2
http://www.grydladzieci.pl/szkole/ – dla uczniów klas 0-2
https://www.miniminiplus.pl/gry – dla dzieci w wieku przedszkolnym
http://testwiedzy.pl/thematic.html – dla każdego
https://szaloneliczby.pl/quizy-dla-dzieci/ – dla uczniów szkół podstawowych,
https://www.superkid.pl/online-dla-dzieci – dla przedszkolaków oraz klas 1-3
http://molview.org/ – wizualne przedstawienie związków chemicznych
https://www.minstructor.pl/public/spaces/ – dla uczniów szkół podstawowych,
https://otwartezasoby.pl/ – portal edukacyjny
http://www.xxwiek.pl/ – portal historyczny
https://www.britishcouncil.pl/egzaminy/szkoly-instytucje/cambridge-english/materialy-dla-nauczycieli – materiały dla anglistów
https://polona.pl/ – dużo rzadkich ebooków
https://epodreczniki.pl/ – e-podręczniki do kształcenia ogólnego
https://encyklopedia.pwn.pl/ – encyklopedia internetowa
https://wsjp.pl/ – słownik języka polskiego
http://sgjp.pl/leksemy/ – słownik gramatyczny
http://www.arvindguptatoys.com/ – doświadczenia i zabawki Arvinda Gupty
http://histography.io/ – przegląd wydarzeń historycznych z ostatnich 400 lat
http://edukacjamedialna.edu.pl/ – dla uczniów szkół podstawowych
https://ninateka.pl/ – filmy, spektakle, koncerty
https://www.legalnakultura.pl/pl – filmy, muzyka, książki, prasa, archiwa
https://www.squla.pl/ – materiały do nauki dla przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych
http://www.ortografka.pl/ – ortografia i dyktanda online
https://kahoot.com/ – gry, testy i zabawy po angielsku
https://www.tablice.net.pl/lekcje/
http://pisupisu.pl/
https://www.matzoo.pl/
https://toytheater.com/
https://www.digipuzzle.net/
https://online.seterra.com/pl
https://www.medianauka.pl/
https://www.autodraw.com/
http://popplet.com/
https://www.jigsawplanet.com/?lang=pl
https://wheeldecide.com/
https://mata.edu-sense.com/pl
https://klikankowo.jimdofree.com/
https://www.logofigle.pl/
http://nowoczesnenauczanie.edu.pl/generator.html
www.classroomscreen.com (tablica interaktywna)
www.kahoot.com (gry, quizy)
www.quizizz.com (gry, quizy)
www.learningapps.org (różne gry dydaktyczne)
www.quizlet.com (fiszki)
www.voki.com (awatar)
www.makebeliefscomix.com/Comix/ (komiksy)
www.digipuzzle.net (gry)
www.pixton.com (komiksy)
www.paul-matthies.de (triangolo)
www.toolsforeducators.com (gry planszowe)
www.specjalni.pl (zbiór linków, materiałów, propozycji)
www.kliktik.com (zbiór linków, propozycji)
www.jigsawplanet.com (układanie puzzli)
Przydatne linki do pracy z tablicą interaktywną:
https://www.classroomscreen.com/ – zamiast domyślonego oprogramowania tablicy interaktywnej
https://www.classroomscreen.com/exitpoll.html – narzędzie do ewaluacji lekcji
https://wheelofnames.com – koło fortuny, spinner online, na kole można wpisać dowolne frazy
https://www.online-stopwatch.com/classroom-timers/ – szeroki wybór stoperów i timerów do wykorzystania podczas zajęć